Amenzi de cinci ori mai mari pentru cei care circulă fără RCA sau cu RCA suspendat și controale la sânge, pe toate canalele disponibile, inclusiv sistemul rovinietă al CNAIR. Contravențiile se vor aplica atât proprietarului mașinii cât și conducătorului auto, dacă nu e vorba de aceeași persoană.
Pe de altă parte, ASF propune și creșterea substanțială a penalizărilor pentru cei care circulă fără RCA sau cu RCA suspendat, încercând astfel să crească cuprinderea în asigurare și să responsabilize șoferii.
În primul rând se propune ca amenzile să fie aplicate atât proprietarului mașinii cât și șoferului, dacă nu este vorba despre aceeași persoană. Crește substanțial cuantumul sancțiunii.
Potrivit legii, amenda pentru vehiculele cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone va fi de 5.000 de lei, iar pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone va fi de 20.000 de lei.
Comparativ, amenda actuală pentru cei care circulă fără RCA este de 1.000 de lei, ajungând la sume mai mari doar în situații excepționale, când respectivul este „recidivist”.
Aceste măsuri au ca scop responsabilizarea șoferilor și respectarea obligației de a încheia asigurarea RCA. ASF subliniază că cuantumul amenzii ia în considerare și situațiile referitoare la daunele medii înregistrate la nivel de piață pe categorii de vehicule. Astfel, se încearcă corelarea sancțiunilor cu riscurile și pagubele pe care le pot cauza șoferii care nu dețin asigurare RCA.
Un alt aspect important adus în discuție de ASF este implementarea unor modalități de control eficiente. De-a lungul timpului, s-au făcut numeroase discuții despre controlul șoferilor fără RCA, dar până acum, acestea nu au fost puse în practică. Printre măsurile propuse se regăsește utilizarea sistemului de control al rovinietei al CNAIR, care s-a dovedit a fi foarte eficient. Instituțiile care vor putea aplica sancțiunile amintite sunt Poliția Română și personalul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A., care vor folosi camere video pentru a identifica și înregistra numerele de înmatriculare ale vehiculelor.
Un alt aspect important al propunerii ASF este corelarea bazelor de date ale mai multor autorități relevante în domeniul circulației rutiere. Aceasta ar permite verificarea informațiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege în funcție de istoricul de contravenții și sancțiuni ale conducătorilor auto.
Ministerele Afacerilor Interne și Transporturilor, Registrul Auto Român și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vor asigura interoperabilitatea bazelor de date și schimbul de informații privind vehiculele, contravențiile și sancțiunile aplicate, verificațiile tehnice periodice și încheierea asigurării RCA.
În concluzie, propunerile ASF vizează creșterea penalizărilor pentru cei care nu dețin asigurare RCA sau au RCA suspendat, responsabilizarea șoferilor și creșterea cuprinderii în asigurare.
Prin implementarea unor modalități de control eficiente și corelarea bazelor de date, se urmărește o mai bună aplicare a sancțiunilor și respectarea condițiilor legale în domeniul circulației rutiere. Aceste măsuri sunt menite să asigure siguranța și protecția tuturor participanților la trafic.