Construcția uriașă pentru care Nicolae Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur .Colosul de fier, inaugurat de Ion Iliescu, funcționează și în prezent

**Construcția Barajului Stânca-Costești: O Realizare Impresionantă**

Barajul de la Stânca-Costești, situat la granița de nord a României, este una dintre cele mai mari structuri de acest fel din Europa. Construcția sa, finalizată în 1978, a implicat resurse considerabile, echivalente cu câteva tone de aur pur. Proiectul a fost inițiat în contextul ambițiilor de a realiza mari infrastructuri în perioada României comuniste și a fost destinat să protejeze împotriva inundațiilor și să susțină agricultura.

### Motivele Construcției

Discuțiile pentru construirea barajului au început în anii ’50, ca răspuns la problemele cauzate de inundațiile frecvente ale râului Prut, care afectau grav regiunile de la nord de România. În fiecare an, râul Prut aducea inundații care puneau în pericol recoltele și dezvoltarea agricolă. Inundațiile afectau și teritoriul Basarabiei, astfel că autoritățile române și cele sovietice au ajuns la un acord de co-finanțare pentru a rezolva problema.

În perioadele de ploi abundente, Prutul putea aduce o viitură de peste 1.500 de metri cubi pe secundă, capabilă să inunde peste 70.000 de hectare. Această situație a dus la inițierea unui proiect de regularizare a cursului Prutului, inclusiv construirea unui baraj între localitățile Stânca din județul Botoșani, România, și Costești din Basarabia. Planul a fost concretizat în 1971, cu un efort logistic și financiar considerabil.

### Construcția Barajului

Construcția barajului a început în 1971 și a necesitat investiții semnificative, estimate la 61.867.000 de ruble. România a suportat cea mai mare parte a costurilor, având cel mai mult de suferit de pe urma inundațiilor. Materialele de construcție utilizate, inclusiv fier și beton, au fost transportate în cantități mari, iar echipamentele folosite erau de ultimă generație pentru acea vreme.

Proiectul a folosit 4 milioane de metri cubi de beton, realizat printr-o compoziție specială. Muncitorii și inginerii români, alături de scafandri specializați, au lucrat pentru ridicarea structurii și pentru construirea unei rețele de tuneluri care ajută barajul să reziste viiturilor. După șapte ani de construcție, barajul a fost finalizat în 1978 și dat în folosință pe 4 noiembrie a aceluiași an.

### Inaugurarea Centralei Hidroelectrice

Centrala hidroelectrică de la Stânca-Costești a fost inaugurată pe 5 noiembrie 1978. România a fost reprezentată la eveniment de Ion Iliescu, pe atunci ministru al Energiei Electrice, împreună cu alți oficiali de rang înalt, cum ar fi Trandafir Cocîrlă și Florin Iorgulescu. Barajul continuă să joace un rol important în protejarea regiunii împotriva inundațiilor și în furnizarea de energie electrică.

Acest proiect de infrastructură majoră rămâne o dovadă a eforturilor de modernizare și dezvoltare din acea perioadă și continuă să servească scopului său inițial de protecție împotriva inundațiilor de-a lungul râului Prut.